تغییرات در طراحی شهری و حمل و نقل درسراسر جهان می‌تواند نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

26 سپتامبر 2016- یک تحقیق جدید توسط محققان ملبورن نشان داد که ایجاد تغییرات در طراحی شهرها و حمل و نقل در سراسر دنیا می‌تواند نرخ ابتلا به بیماریهایی مانند دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

 محققان استرالیایی در گزارش خود اعلام کردند افزایش جمعیت جهانی منجر به افزایش آلودگی هوا، تصادفات جاده‌ای و کاهش فعالیت بدنی شده است که نرخ ابتلا به بیماریهای مزمن و آسیبها را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارش دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، انتظار می‌رود به جمعیت جهان تا سال 2050 بیش از 2 میلیارد نفر اضافه شود و به نزدیک به 10 میلیارد نفر برسد.

پرفسورGiles-Cortiیکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید:  ما به این نتیجه رسیده‌ایم که توجه به زیر ساخت‌ها به تنهایی برای افزایش پیاده روی و استفاده از دوچرخه مهم است اما کافی نیست، برای ایجاد شهرهایی که سلامتی افراد را تقویت کند به سیاست‌های منسجم و کار بر روی چندین محور نیاز داریم: استفاده از زمین، توسعه ی حمل و نقل عمومی، مسکن، توسعه‌ی اقتصادی، طراحی شهری، سرویس‌های خدمات بهداشتی و اجتماعی و امنیت عمومی.

 محققان از میان اقدامات فوق الذکر، تشویق به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و تغییر در طراحی شهری و حمل ونقل را به عنوان راهکارهایی که می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر نتایج بیماریها بر جا گذارد، معرفی کردند.

پرفسور استیونسون سرپرست این تحقیق، با ابداع یک مدل تحت عنوان "مدل شهرهای جمع و جور" نشان داد که چگونه با استفاده از زمین به میزان 30 درصد و کاهش 30 درصدی متوسط فواصل تا محل دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی می‌توان برمیزان فعالیت فیزیکی و سلامت افراد تأثیر مثبت گذاشت.

محققان این مدل را برای شش شهر: لندن، کپنهاگ، دهلی نو، بوستون، سائوپائولو و ملبورن اعمال  کردند و تأثیر ده درصدی تغییر در استفاده از خودروهای شخصی به استفاده از دوچرخه و پیاده روی را ارزیابی نمودند.

پرفسور استیونسون و همکارانش مشاهده کردند هنگامیکه این مدل اعمال می شود، نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی در تمام مناطق کاهش می‌یابد، همچنین فعالیت بدنی افزایش یافته و آلودگی هوا کمترمی‌شود.

آنها اعلام کردند اعمال این مدل در شهر لندن با کاهش 7 درصدی ابتلا به دیابت نوع 2 و کاهش 13 درصدی بروز بیماریهای قلبی عروقی همراه بوده است.

 پرفسور استیونسون گفت: اثر مداخلاتی که دوچرخه سواری و پیاده روی را بویژه در شهرهایی با وسایط نقلیه‌ی موتوری بالا مانند ملبورن، لندن و بوستون افزایش می دهد، بسیار مشهود است. این موضوع اهمیت سیاست‌های حمل ونقل، قیمت گذاری و قوانینی که استفاده از حمل و نقل فعال از طریق دوچرخه سواری، پیاده‌روی یا وسایط حمل و نقل عمومی را به جای استفاده از خودروهای شخصی تقویت می‌کند، به تصویر کشید.

او افزود: این تغییرات همچنین به بهبود معابر برای افراد پیاده و زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه سواری نیاز دارد. مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد این تغییرات در سطح  شهر می‌تواند دستاوردهایی واقعی برای سلامت افراد به ارمغان آورد، این تحقیق درمجله‌ی Lancet منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/worldwide-changes-to-city-design-and-transport-could-reduce-type-2-diabetes-rates-90349643.html